• +420 777 057 761
  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Elektronická komunikace s finančním úřadem, sociálkou, zdravotní pojišťovnou

Informace v tomto článku jsou platné k datu vydání!

Popis problému:

Rád bych komunikoval s úřady elektronicky, ale nevím o tom nic. Co musím udělat, abych mohl zasílat přihlášky, odhlášky zaměstnanců na zdravotní pojišťovnu? Co musím udělat, abych mohl zasílat kontrolní hlášení elektronicky, přiznání k dani a další na finanční úřad? Co musím udělat, když chci elektronicky zasílat evidenční list důchodového zabezpečení na sociálku? To jsou otázky, na které si zkusíme odpovědět.

Kde vzít certifikát pro komunikaci s úřady

Pro komunikaci s úřady můžete využít více způsobů. Buď komunikujete přes datovou schránku nebo pomocí osobního certifikátu. Certifikát Vám vydají na poště.

Jak si nechat vystavit certifikát?

  • Jděte na stránku České pošty zde.
  • Proveďte žádost o certifikát, dle návodu.
  • Výsledkem bude, že obdržíte kód, se kterým půjdete fyzicky na poštu. S sebou si vezměte razítko.
  • Na poště budete muset vyplnit formuláře, které Vám tam paní dá...případně poradí s vyplněním (jak na které poště:-) 
  • Paní na poště bude chtít vědět jestli chcete, aby byl certifikát veřejný (uveďte ANO),
  • bude také chtít vědět, jaký certifikát chcete - vyřeknete kvalifikovaný QCA.
  • Pak ji sdělíte Váš kód, který Vám počítač vypsal při generování žádosti o certifikát. To bude vše.
  • Do emailu Vám přijde zpráva, že Vám pošta vydala certifikát. Pomocí odkazu v emailu certifikát stáhnete do počítače (nainstalujete). V této fázi doporučuji udělat zálohu certifikátu.

TIP: Pokud Vám vydání certifiátu přijde složité, objednejte si naší asistenci. Rádi Vám pomůžeme.

A co datová schránka? Musím ji mít?

Datová schránka je dobrá věc. Některé subjekty ji mají povinnou ze zákona. Některé si ji mohou zřídit dobrovolně. Postupem času se online komunikace změnila. Pro agendu, kde byl potřeba certifikát již dnes stačí přihlašovací údaje do datové schránky, které nahradí elektronický podpis (certifikát). Dá se tedy říci, že pokud chcete zasílat elektronicky dokumenty na finanční úřad nebo na sociálku nemusíte už mít certifikát stačí Vám pouze datovka.

  • Výhoda je v tom, že za certifikát platíte každý rok cca 400 kč.
  • Datová schránka je zdarma (pokud z ní neodesíláte a jen přijímáte zprávy).
  • Certifikát musíte každý rok prodlužovat a do některých agend párovat. 
  • Datová schránka prostě funguje - jen je otravné, že Vás nutí měnit dost často heslo, které si pak člověk nepamatuje.

Zřízení datové schránky

Pro informace jak si zřídit datovou schránku využijte nejlépe Českou poštu, kde mají CzechPoint. Vše vyřídíte tam. Detailnější návod naleznete zde. Prostě jedna návštěva pošty. Pokud někdo nerad chodí, může zažádat pomocí elektronického formuláře (nutno mít el. podpis).


Online komunikace s finančním úřadem pomocí certifikátu QCA nebo datovou schránkou

Finanční úřad byl jeden z prvních, který umožnoval online odesílání formulářů. Jako běžný živnostník Vás budete na finanční úřad zasílat:

Kliknutím na jednotlivé odkazy se Vám otevře příslušná stránka na odeslání souboru XML. Pokud Váš účetní software neumí automaticky generovat soubor pro odeslání (XML). Můžete údaje vyplnit přímo na stránkách finančního úřadu.

Odeslání písemnosti

Při samotném odesílání si pak vyberete jestli chcete komunikaci

  • potvrdit (podepsat) certifikátem nebo
  • se prokážete přihlašovacími údaji pro datovou schránku.

TIP: Pokud Vám odeslání písemnosti na finanční úřad přijde složité, objednejte si naší asistenci. Rádi Vám pomůžeme.


Online komunikace s Okresní správou sociálního zabezpečení (OSSZ) pomocí certifikátu QCA nebo datovou schránkou

Důležitým odkazem je tato stránka: https://eportal.cssz.cz/web/portal/tiskopisy-pro-zamestnavatele. Na této stránce naleznete všechny možné formuláře, které můžete vyplnit a odeslat.

Co Vás může zaskočit je okno, kde je nutné doinstalovat rozšíření, která jsou třeba pro bezproblémový běh formulářů. Uděláte to poprvé a pak už by vše mělo fungovat bez problémů.

Po kontrole správně vyplněného formuláře se opět můžete rozhodnout zda odešlete formulář pomocí certifikátu nebo přihlašovacími údaji k datové schránce.

TIP: Pokud Vám odeslání písemnosti na OSSZ přišlo složité, objednejte si naší asistenci. Rádi Vám pomůžeme. 


Online komunikace s pojišťovnami pomocí certifikátu QCA nebo pomocí SMS

Každý zaměstnavatel musí komunikovat s pojišťovnou svých zaměstnanců. Pojišťovny nám to usnadnily pomocí svých online aplikací na internetu. Některé se dokonce v tomto úsilí sloučili a používají jednotný portál pojišťoven.

VZP - Všeobecná zdravotní pojišťovna 

Zrušila svůj dlouholetý eportal a nyní nově odstartovala VZPoint: https://www.vzp.cz/e-komunikace/vzp-point

Portál ZP - portál zdravotních pojišťoven

Zdravotní pojišťovny se domluvily a sjednotily své systémy elektronické komunikace. V tomto projektu jsou tyto pojišťovny:

  • ČPZP - Česká průmyslová zdravotní pojišťovna
  • OZP -Oborová zdravotní pojišťovna
  • ZPŠ - Zaměstnanecká pojišťovna Škoda
  • R - Revírní bratrská pokladna zdravotní pojišťovna
  • VOZP - Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky

Jednotné rozhraní je na adrese: http://www.portalzp.cz/

Přihlášení do systému můžete provést pomocí

  • SMS kodu nebo
  • pomocí svého certifikátu QCA

TIP: Pokud Vám odeslání písemnosti na pojišťovny přijde složité, objednejte si naší asistenci. Rádi Vám pomůžeme.

TIP+: U zdravotních pojišťoven můžete pro přihlašování používat i jiné certifikáty než od uznávaných certifikačních autorit. V překladu to znamená, že nemusíte mít certifikát od České pošty za který platíte každý rok 400 kč, ale stačí Vám certifikát např. od Komerční banky nebo České spořitelny (pokud používáte elektronické bankovnictví). 


Závěr

Pro elektronickou komunikaci s úřady už dnes není nezbytně nutný certifikát, za který se musí platit a musíte ho každý rok prodlužovat. Stačí mít datovou schránku a komunikaci se zdravotní pojišťovnou řešit přihlášením přes sms nebo využitím certifikátu z banky.

Ten, kdo už léta používá certifikát od České pošty a vyhovuje mu to, může takto provozovat elektronickou komunikaci i nadále. Výhodou vlastnictví osobního certifikátu je, že můžete elektronicky podepisovat dokumenty, faktury atp. To pomocí datové schránky neuděláte.